• Banoffee Pie
  • Chokladbitar med jordnötssmör
  • Cookie dough fudge
  • Dammsugare, low carb
  • Devil’s food muffins
  • Fudgebrownie med mandelsmör
  • Glutenfria Pannkakor
  • Jordnötskakor med cornflakes
  • Kladdkaksmuffins, mejerifria
  • Kolasnittar
  • Krämig lakritsglass med brynt smör
  • LCHF-knäcke
  • No bake Snickersbar
  • Peanut butter caramel brownie
  • Rulltårta med hallon
  • Salted caramel brownie
  • Sarah Bernhardt
  • Snickers
  • Sommarbrownie
  • Twix, hälsosamma
https://cdn1.cdnme.se/3528675/9-3/dsc_0462_2_5a40fe932a6b22030179e8dc.jpg

Chokladsufflé, utan tillsatt socker

on söndag, 31 december 2017. Posted in LCHF/low carb

Chokladsufflé, glutenfri, utan tillsatt socker //Baka Sockerfritt 

 


Ett gott bakverk att fira 2018 med är denna hälsosamma chokladsufflé! Den är både ruskigt god och lätt att baka. Den har en bas av smält choklad, vilket ger en härligt kletig och fin konsistens. Chokladsufflén är utan mejeriprodukter (dubbelkolla chokladen).

Jag tycker att det är gott om man tillsätter lite kakao i receptet för att få till en kraftigare smak av choklad. Extra fint blir det dessutom om varje chokladsufflé toppas med exempelvis hallon/blåbär, hackad choklad och/eller valfri grädde!

Jag vill passa på att önska alla er därute ett Gott Nytt År! Hoppas ni får en trevlig kväll och både et bra slut på det gamla året och fin början på det nya. Själv får jag väl se om jag ens är vaken till tolvslaget!

 

Chokladsufflé, glutenfri, utan tillsatt socker //Baka Sockerfritt 

 

 

Chokladsufflé, mejerifri - 3 till 4 stycken

2 ägg
50 gram mörk choklad, utan tillsatt socker
1 ½ - 2 msk sötningsströ
1 ½ msk kokosolja
1 krm vaniljpulver
ev. ½ msk kakao för kraftigare chokladsmak

 
Sätt ugnen på 150 grader. Lägg bitar av choklad i en liten skål tillsammans med olja. Värm i mikron i 30 sekunder och rör tills chokladen smält. Separera äggvita från gulan och fördela i separata skålar. Vispa äggvita med sötströ pösigt med en elvisp. Vispa därefter äggulan lite lätt. Blanda äggula med chokladen, vanilj samt eventuellt kakao. Vänd försiktigt ner äggvitan. Fördela smeten i små ugnssäkra formar, ca 1-2 cm upp från kanten. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Servera gärna rumstempererad, men går också bra att servera kall. Toppa gärna med bär, florsötning, hackad choklad och/eller valfri grädde.

 

 

 

 Chokladsufflé, glutenfri, utan tillsatt socker //Baka Sockerfritt

Lämna en kommentar