• Banoffee Pie
  • Chokladbitar med jordnötssmör
  • Cookie dough fudge
  • Dammsugare, low carb
  • Devil’s food muffins
  • Fudgebrownie med mandelsmör
  • Glutenfria Pannkakor
  • Jordnötskakor med cornflakes
  • Kladdkaksmuffins, mejerifria
  • Kolasnittar
  • Krämig lakritsglass med brynt smör
  • LCHF-knäcke
  • No bake Snickersbar
  • Peanut butter caramel brownie
  • Rulltårta med hallon
  • Salted caramel brownie
  • Sarah Bernhardt
  • Snickers
  • Sommarbrownie
  • Twix, hälsosamma

Kladdkaka - utan tillsatt socker

on måndag, 08 januari 2018. Posted in LCHF/low carb

Sponsrat samarbte med N!CK'S

 

 


Kladdkakor. Alla gillar vi väl denna smarriga typ av bakverk?! Det här är en av mina absoluta favoritkladdkakor - kladdig och underbar. Givetvis är den också glutenfri och tillsatt socker. Jag kan baka den om och om igen! Det som gör att denna kladdkaka känns extra lyxig och god är smält choklad. Här använder jag som vanligt den mörka varianten från N!CK'S.

Mitt tips är att ta ut kakan när den fortfarande är rejält kladdig i mitten (känn med en sticka/tandpetare), för den kommer att stå till sig goch stelna. Jag tycker även att den är godast ljummen för att få till den där goda och kladdiga konsistensen. Det går fint att exempelvis värma upp en kort stund i om den fått kallna! 
I videon dekorerar jag min kladdkaka med vispad grädde och bär.

 

 

Kladdkaka - utan tillsatt socker (ca 12 portioner)

4 ägg
240 gram N!CK’S dark chocolate
150 gram smör
2 dl vispgrädde
ca 2-4 msk kakao (beroende på smak)
ca 2/3 dl Sukrin
1/2 tsk vaniljpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smör tillsammans med choklad försiktigt. Rör noga ner ägg, grädde, kakao, Sukrin och vanilj. Fördela smeten i en smord och "mjölad" 24-cm springform (mjöla exempelvis med kokos- eller mandelmjöl). Grädda mitt i ugnen i ca 18 minuter. Konsistensen ska vara kladdig i mitten. Låt stå till sig under minst en timme.

Lämna en kommentar