• Banoffee Pie
  • Chokladbitar med jordnötssmör
  • Cookie dough fudge
  • Dammsugare, low carb
  • Devil’s food muffins
  • Fudgebrownie med mandelsmör
  • Glutenfria Pannkakor
  • Jordnötskakor med cornflakes
  • Kladdkaksmuffins, mejerifria
  • Kolasnittar
  • Krämig lakritsglass med brynt smör
  • LCHF-knäcke
  • No bake Snickersbar
  • Peanut butter caramel brownie
  • Rulltårta med hallon
  • Salted caramel brownie
  • Sarah Bernhardt
  • Snickers
  • Sommarbrownie
  • Twix, hälsosamma
https://cdn1.cdnme.se/3528675/9-3/dsc_0070_5a8ad9e99606ee522c207b97.jpg

Lättgjorda bountyrutor

on måndag, 26 februari 2018. Posted in LCHF/low carb

Lättgjorda bountyrutor, utan tillsatt socker //Baka Sockerfritt

 

 

Handen upp alla ni som gillar kokosgodiset Bounty! Jag räcker upp båda mina händer kan jag lova. Choklad och kokos tillsammans är något som jag är barnsligt förtjust i. Det är alltså inte speciellt konstigt att jag någon gång per månad (minst) svänger ihop något slags kokos- och chokladbakverk eller godis.

Jag har här gjort ett fantastiskt god variant på "bounty" i form av chokladtäckta kokosrutor - och jag kallar dom helt enkelt "bountyrutor". Kokosmassan är såå krämig att det är löjligt och har lite smak av kola över sig. Dessa har jag toppat med smält choklad utan tillsatt socker, och jag använder runt hälften ljus och hälften mörk (men det gör man som man vill).

När chokladen stelnat kan den lätt gå sönder då man ska skära godiset i rutor. Därför finns det som jag ser det vissa knep att använda sig av. Exempelvis kan kakan skäras när choladen ännu inte helt har stelnat. Eller så kan man lägga den upp och ner, så att chokladen är nedåt mot en skärbräda (denna variant körde jag på). Chokladen kan också bli något mjukare om det tillsätts smör i den.


 

Lättgjorda bountyrutor, utan tillsatt socker //Baka Sockerfritt

 

 


Lättgjorda bountyrutor - 6 bitar

Kokosmassa:
3 dl riven kokos
1 2/3 dl vispgrädde
3 msk fibersirap gold
ev. 1 msk sötning

Chokladdopping:
75 gram choklad, utan tillsatt socker

Koka upp grädde och fibersirap och låt sjuda under ca 10 minuter. Häll i kokos och eventuell extra sötning. Om önskas mixas massan för att få en slätare konsistens. Klä en liten form (ex matlåda eller liten brödform) med bakplåtspapper och tryck ut kokosmassan i botten.

Smält choklad och ber över kokosen. Låt stelna och skär i bitar.

 

 

 

Lättgjorda bountyrutor, utan tillsatt socker //Baka Sockerfritt

Lättgjorda bountyrutor, utan tillsatt socker //Baka Sockerfritt

Lättgjorda bountyrutor, utan tillsatt socker //Baka Sockerfritt

Lämna en kommentar