• Brownie med chokladdoppade jordgubbar
  • Chokladkola, utan tillsatt socker
  • Dalgona Coffee
  • Dammsugare, low carb
  • Drömrulltårta
  • Glutenfria Pannkakor
  • Jordnötskakor med cornflakes
  • Kladdig hallonkaka med vaniljfyllning
  • Kladdkaksmuffins, mejerifria
  • Kolasnittar
  • Lättgjorda bountyrutor
  • Mazarinbrownie
  • Mjuk chokladkaka
  • No bake Snickersbar
  • Rulltårtstårta
  • Salted caramel brownie
  • Sandkaka, utan tillsatt socker
  • Soft Chocolate Toffee
  • Twix, hälsosamma
  • Äppelkaka med tosca

Mejerifri bananpudding

0.0/5 rank (0 votes)
  • Tid: 15 minuter + ett par timmar i kyl
  • Räcker till: 2 portioner
  • Hur: Ganska enkelt
Mejerifri bananpudding

Om receptet

Hälsosam, mejerifri bananpudding med en bas av kokosmjölk och banan (mogen, men inte för mogen). För att konsistensen ska stelna har jag använt mig av agar agar (finns i vanliga mataffärer) - ett veganskt alternativ till gelatin. Det går också bra att välja att använda gelatin istället, och följ då produktens anvisningar istället för anvisningarna i detta recept.  
Man kan antingen göra bananpuddingen enkel som den är, eller varva och toppa med det man önskar!

Ingredienser

  • 1 stor banan (ca 150 gram)
  • 1 äggula
  • 1 1/3 dl kokosmjölk
  • ½ msk sötningsströ
  • 2 krm agar agar
  • 1 krm vaniljpulver
  • Ev. bitar av choklad, valfri topping

Instruktioner

  1. Mixa samman banan, kokosmjölk och agar agar i en kastrull med en stavmixer. Låt stå i någon minut. Koka upp och sjud i ca 5 minuter.
  2. Vispa upp äggula i en separat skål. Temperera genom att sakta hälla några skedar av bananröran i äggulan under kraftig omrörning. Rör därefter ner detta i kastrullen. Sjud ytterligare under några minuter.
  3. Fördela i två portionsglas. Om önskas tillsätts lite grovhackad choklad som ett ”mittenlager” i glasen.
  4. Låt stelna i ett par timmar i kylskåp. Toppa gärna med exempelvis choklad, nötkräm eller bananbitar.

Liknande recept

Lämna en kommentar