• Banoffee Pie
  • Chokladbitar med jordnötssmör
  • Cookie dough fudge
  • Dammsugare, low carb
  • Devil’s food muffins
  • Fudgebrownie med mandelsmör
  • Glutenfria Pannkakor
  • Jordnötskakor med cornflakes
  • Kladdkaksmuffins, mejerifria
  • Kolasnittar
  • Krämig lakritsglass med brynt smör
  • LCHF-knäcke
  • No bake Snickersbar
  • Peanut butter caramel brownie
  • Rulltårta med hallon
  • Salted caramel brownie
  • Sarah Bernhardt
  • Snickers
  • Sommarbrownie
  • Twix, hälsosamma

Snack: Nöt- och fruktbollar!

on fredag, 31 juli 2015. Posted in Baka med frukt, Baka utan spis

Som mammajobbande behövs energipåfyllning titt som tätt. Vad är då bättre än att göra ett hälsosamt snack såsom nöt- och fruktbollar? Fantastiskt enkelt, kräver få ingredienser och är samtidigt hur gott som helst. Ibland gör jag bollarna med kakao, och då slår de vilken chokladboll som helst, men denna gång valde jag att göra dom utan chokladsmak.

 
I dessa nöt- och fruktbollar ingår valnötter och cashewnötter. Cashewnötterna låter jag en del vara naturell och en del rostade och saltade. Det blir en fin kombination med lite salt i mot det söta. Jag tycker att kokos är supergott, så jag slänger mer än gärna i lite riven kokos i degen. Om man utesluter kokosen i receptet kan man dra ner på mängden dadlar. Njut av dessa godbitar när du jobbar, till fikat eller när du behöver extar energi!
 
 
 
 
 
 
Nöt- och fruktbollar - 6 till 8 stycken
 
100 gram färska dadlar, med kärnan borttagen
40 gram valnötter
40 gram cashewnötter (jag använder både naturella och rostade/saltade)
ev. 2-3 msk riven kokos

 
Mortla/mixa nötterna så att det blir ett grovkorningt mjöl (jag gillar när det är nötbitar kvar). Mosa ner dadlarna. Om önskas har man även med riven kokos! Gör bollar utav degen. Förvara i kylskåp.
 
 
 

Lämna en kommentar