Hoppa till innehåll

Utflykter i vardagen

Under den senaste veckan har lilla familjen lyxiat till det med flera härliga utflykter till stan och Djurgården. Det är fantastiskt härligt att kunna dra ut på det viset mitt i veckan! Flexibla.. Läs mer

Baka Sockerfritt
Av Baka Sockerfritt
Under den senaste veckan har lilla familjen lyxiat till det med flera härliga utflykter till stan och Djurgården. Det är fantastiskt härligt att kunna dra ut på det viset mitt i veckan! Flexibla tider är en av de absolut största fördelar med att vara egenföretagere (för er som inte vet jobbar jag nu i maj 50% med mitt egna och 50% är jag föräldraledig, medan min man Artur är hemma extra mycket nu innan han jobbar mer i sommar). Jag är så nöjd med att ha möjlighet att slippa trängas med resten av Stockholm i stan på helgerna.

I torsdas arbetade jag hemma på förmiddagen, för att på eftermiddagen möta min äldsta barndomsvän Hanna, hennes man och deras nyfödda bebis över en ljuvlig yoghurtglass och en skön promenad ut till Djurgården. Deras lilla är inte ens två månader, och det känns rätt märkligt att Vincent var så liten för bara elva månader sedan! Har inte Vincent alltid varit med oss? Vad gjorde vi innan? Hanna ska vara mammaledig i ett år, så ni kan tro att vi kommer att umgås en del! Hon frivilligarbetar lite för UN Women på sidan av sin ledighet (bland annat driver hon unwomensthlm på Instagram). Precis som jag känner hon att hon vill göra något annat utmed sin föräldraledighet.

Att promenera där två familjer i bredd/rad känns på sitt vis väldigt stort. Att vi skulle vara här, kunde jag väl aldrig tro för låt säga tre år sedan!

Utflykter i vardagen - Baka Sockerfritt

Vincent börjar verkligen bli en “riktig” liten person med sin egna personlighet, och även en viss förståelse för exempelvis humor och omvärlden börjar dyka upp. Han kan sitta rätt stabilt på våra axlar nu. Men han måste förstås hålla hårt och dra i mammas eller pappas hår.

Här på bilden nedan går vi längs Strandpromenaden/Strandvägen. Det var en perfekt gångväg under perfekt väder (inte för varm och inte för kallt).

På bron mot Djurgården. Tänk att träden var närmast kala för ett par veckor sedan!

Utflykter i vardagen - Baka Sockerfritt

Att som liten ettåring sitta still i vagn under en längre tid är inte lätt. Då måste man få krypa runt och leka! Speciellt om det finns fina gräsmattor överallt. Möjligheten för oss föräldrar att gå i vanlig gångtakt utan att stanna var 20:e meter, är sedan länge borta.

Efter att ha umgåts och pratat om allt möjligt, var det dags för oss att åka hem. Lyxigt nog finns det en båt från Djurgården som går till Nacka Strand som ligger på promenadväg från vår lägenhet (sl-kortet gäller här). Liksom både resvägen blir smidigare OCH vi får åka båt! Visserligen sov Vincent nästan hela båtturen, men Artur och jag njöt i fulla muggar så svältfödda på båtturer som vi verkar vara.

I fredags hade vi bestämt att vi skulle besöka Aquaria (en undervattensvärld med massor av häftiga fiskar), som komiskt nog också ligger på Djurgården exakt där vi gick på båten dagen innan. Detta betyder alltså att vi åkte båten dit. Denna gång var Vincent vaken och han tyckte nog det var superkul att kika ut från rutan (vi vågade inte direkt stå nära vattnet, så busig som han kan vara). I alla fall i en minut åt gången. Att bara titta åt ett håll en längre stund är nog något som är förbjudet för små barn.

Här nedan ser ni pappi och bebbi som väntar på båten i Nacka Strand!

Utflykter i vardagen - Baka Sockerfritt

Jag tycker att Aquaria är en riktigt bra aktivitet för småbarn! Även om Vincent är liten, tror jag han kunde uppksatta det (jämfört med om han skulle gå på något museum och titta på stilla föremål, som jag inte direkt tror skulle vara så roligt för honom). Vi såg på hajar, kröp genom gångar och en gång skrek Vincent av förtjusning när massor av fiskar ville hälsa på oss!

Det har varit härliga dagar, även om så klart jobbet får planeras om (göras på förmiddag respektive kvällstid). Jag har fått en liten semesterkänsla! Och tur är väl det, för om bara en halv månad börjar Artur jobba på 75% igen.